Üşenmedim Kars’a Kadar Gittim!

18 Eyl

kars-hekimevi

İzmir’den kalkıp Kars’a gitmek insanın bir anda aklına gelmiyor. Ama gezmeyi ve farklı yerler görmeyi seven biri olarak anne ziyareti bahanesiyle hiç aklıma gelmeyecek bir şehri ziyaret etmiş oldum. İlk merak edilen detaya hemen yanıt vereyim. Evet, Kars’ta havalimanı var. İzmir’den direk uçuşta var. Tabii zamanınız uyuyorsa direk uçuşla 2 saat sonra Kars’a ulaşmış oluyorsunuz. Ermenistan sınırında bulunan Kars en doğuda bulunan şehirlerimizden. İlk olarak aklıma nedense dağlık bir yermiş gibi geldi ama aksine Kars dümdüz ovalardan oluşuyor. Kışın -40 derecelere kadar düşen hava sıcaklıkları bitki örtüsü gelişmesini engellediği için çevrede tek bir ağaç görmek neredeyse imkansız.

kars-yol

Rus egemenliğini tatmış bir bölge olarak şehirde ve mimaride bu etki görülebiliyor. Ermenistan sınırında olan ve Kars’a yaklaşık 45 km uzaklığındaki Ani Şehri Harabeleri büyüleyici. Şehrin etrafı surlarla kaplanmış ve büyük geniş şehir kapılarının bir kısmı halen ayakta. Bir anda içinizden “şehrin kapılarını kapatın” demek geliyor. Gerçekten ihtişamlı bir kent olan Ani’de kazı çalışmaları yıllardır sürüyormuş ve bir restorasyon çalışması yürütülüyor. İçeri giriş kişi başı 5 lira. İnanın her kuruşuna değer. Tarih içinde Hristiyan ve Müslüman egemenlikler altına giren Ani Şehrinde cami ve kiliseyi birarada görmek mümkün. Fakat tarihi eserlerin içine kazınmış Ömer, Ayşe vs. saçmalıkları bolca bulunmakta herkesin dikkatine…

kars-ani-harabe

ani-harabeleri

kars-ani-sehri

Çıldır Gölü’nde Sarı Balık

kars-cildir-golu

Kars halkı çok sıcakkanlı ve yardımseverler. Hepsi gözlerinizin içine bakarak konuşuyor. Bu gözler genellikle büyüleyici mavi renginde oluyor. Birde soru sorarsanız  tokalaşmadan sonra cevap geliyor. Kars – Çıldır Gölü arasının 40 km. olduğunu söyleyen yardımsever insanların ve internetteki bazı yanlış kaynakların aksine Kars – Çıldır Gölü arası 90 km civarında. Yani methini duyduğunuz sarı balığı yemeye aç giderseniz bizim gibi yolda Saray bisküvi yemek zorunda kalabilirsiniz. (Bakkallarda popüler markalar pek rağbet görmüyor sanırım:)

Neyse Çıldır Gölü ve çevresi şahane. Göl kenarındaki Doğruyol Köyü’nden geçerken bir anda İhtiras Rüzgarları’ndaki Brad Pitt atıyla bize doğru gelecek zannettim. Çünkü görüntüler bana bu filmi hatırlattı. Köylerde at ve çok sayıda kaz mevcut. Kaz Kars’ın en ünlü yiyeceklerinden biri zaten. Ama “kar yemeyen kaz yenmezmiş” ondan bizde yiyemedik, çünkü hava oldukça güzeldi. Eylül Kars’ın en sıcak aylarından sanırım.

kars-cildirkars-kaz

Sarı Balık lezzeti için gölün hemen kenarında salaş bir balıkçı var. “Atalay’ın Yeri” içeri girince Arif Sağ, Uğur Yücel, Kenan İmirzalioğlu fotoğrafları karşılıyor bizi. Kendileri bu lezzeti tadanlardan. Ağızlarının tadını biliyorlarmış cidden şahane bir lezzet ve sadece Kars Çıldır Gölü’nde yetişiyor bu balık. Büyük bir balık halka halka kesilip yağda kızartılarak servis ediliyor. Izgara balık hayranı olarak ilk etapta moralim bozulsa da yerken bu endişemi tamamen unutmuştum. Salaş balıkçımızın mütevazi ortamında salata, balık ve turşudan başka yiyecek yok. Güzel tarafı bence burası. 3 kişi 34 lira hesap ödedik. Porsiyonlar gayet doyurucuydu. Geriye dönüş yolumuz havanın açmasıyla ve karınların doymasıyla daha keyifli geçti.

cildir-sari-balikcildir

Not: Yolda koyun otlatan bir çobana balık restoranlarının yerini sorduğumuzda kimliğini çıkarıp doğum yeri: Çıldır yazısının göstererek kimlik üzerinden yol tarif eden ilk insan olarak tarihe geçti. Biz ise kimliği çıkarma çalışmaları sırasında silahla tehdit edileceğimiz korkusuyla 1. viteste bekliyorduk.

Kars Kaşarııııııııı!

Karsın kazı, kaşarı, balı ve gravyer peyniri çok meşhur. Kaşarı gerçekten lezzetli ve şehir içi kaşar ve bal satan dükkanlarla dolu. Kars’ı az gelişmiş bir doğu kenti olarak düşünenler için belirtmek isterim. Kars’ta YKM, Migros gibi büyük merkezler bulunmakta zaten şehir merkezi gayet bakımlı tüm yolların Arnavut kaldırımı olması da ayrıca kente hoş bir hava katıyor.

Kars Ocakbaşı

kars-ocakbasi

Gezen ve yiyen insan Mehmet Yaşin’in yazısında gördüğüm Oakbaşı Restoran’a gittik. Çok özel olduğunu söyleyemem. Kars zaten hayvancılığın yapıldığı bir şehir ve etin kötü olma ihtimalini düşünmek bile istemiyorum. Ancak içli köfte ve künefenin ortalamanın üstünde bir lezzette olduğunu söyleyebilirim.

Gereksiz Ayrıntı: Mehmet Yaşin’le Şirince’de karşılaştık. Ekibi bizi yürürken kameraya alıp, kapanış malzemesi olarak kullandı. Bizde mal gibi evde oturup izledik.

Kars Kalesi

kars-kalesi

Kars Kalesi şehrin en tepesinde ve hemen göze çarpan bir konumda. Kısaca merkeze yürüyüş mesafesinde. Araçla gidenler için kalenin arkasından dolaşan bir araç yolu mevcut ancak tabela hiç bulunmadığı için yolu ancak arabaya aldığımız Karslı çocuklar sayesinde bulabildik.
kars-kaleyolu

Kale yolu gerçekten büyüleyici ve sizi kalenin tepesine kadar arabanızla çıkarıyor. Kalenin en üst kısmı kapalı ama ihtişamlı kale tüm şehri görmenizi sağlıyor. Kalenin hemen ön tarafında yine adı sanı belli olmayan ama 3 küçük rehberimizin bize söylediğine göre önce kiliseyken osmanlı yönetimine geçerek cami haline getirilen şahane bir yapı var. Bu kadar güzel yerlere tabela koymak bu kadar zor olmasa gerek. Biz kendi ülkemizde her yeri defalarca sorarak gezerken ve şive farkı yüzünden arada zor anlaşırken, bölgeye gelen turistler ne yapıyor çok merak ediyorum?

kars-kilise

Neyse rehberlerimiz Ömer, Sezer  bizi güzelce gezdirdi ve ezbere tarihi bilgiye boğdu. Arada rivayete göre diyerek efsaneleri anlatan Sezer takdire şayan bir performans sergiledi. Ermeni – Türk dostluk anıtının yapılış hikayesini canlandırma ile izlemek de sadece bize nasip oldu sanırım. Arada “bi kitap vardı 5 liraydı ama biz para için yapmıyoruz” konuşmaları çok eğlenceliydi. 20 lira vererek günün kahramanları olduğumuzu umuyoruz.

kars-kalekarsli-cocuklar

Gezi sonunda Eser Kars’a yerleşip Rent A Car açmaya karar verdi. -10 dan fazla Rent A Car gezdikten sonra zorla araç bulabildik-. Ben ise düşündüğümden çok daha güzel bir şehri gezmekten hayli mutlu oldum. Annem yurtdışına doğru taşınırsa yeni hedefim artık 30’uma gelmeden yurtdışına çıkmak.  Gerçek hedefim 25’e gelmedendi. Ancak o genç ve güzel günler geride kaldı. 30 iyidir…

kars-sokak

2 Responses to “Üşenmedim Kars’a Kadar Gittim!”
  1. eser 19. Eyl, 2009 at 11:29 #

    yurdumun her köşesi başka cennet

  2. korelyan 30. Mar, 2010 at 10:02 #

    süpermiş.
    bende bir moda çekimi yapmak için ani şehrini araştırıyorum.bilgiler ve fotoğraflar çok işe yaradı.u rock!

Leave a Reply